Pages

Tuesday, November 3, 2009

terkenang semasa dulu..

( x da kaitan.. tapi saja nak bubuh jugak..=P)


korang pernah perasan x kat belakang plastik makanan macam keropok, coklat, ada maklumat sal zat makanan ngan kandungan makanan tu.( x perasan?... cepat pi check.. hapa la, makan lahap tul, ntah mkan ngan plastik dia skali hapa..)

Dulu2 time aku budak2 naif dan suci murni tanpa sebarang MSG, ak ngan adik2 aku slalu la beli chekedies neh.. slalu senyap2 ja la. ck timah x bagi makan punya. pastu tetiap kali makan mesti periksa dulu plastik mkanan tu.. tengok ada tulisan jawi ke tak kat plastik tu.. Dulu2 sblm blajar jawi, kami ingat semua yang bertulisan alif, ba, ta tu tu suma tulisan arab.. dalam kata len, doa la. pastu kalo mkanan tu ada tulisan jawi tu, baru kitaorng baca doa.kalo x da, baham camtu ja.pastu x leh buat main2 ngan plastik tu, berdosa oo kalo makan x abih,pastu apa lagi ntah..macam2 rule yang entah dari mana aku dapat pastu aku turunkan kat adik aku 2 eko tu.. haha. skrg bila tengok je plastik makanan aku mesti teringat benda tu. tai nasib baik la.. at least aku blajar r baca doa dulu sblm makan.

tapi sal hal tulisan jawi ni x beh lagi.. pada era yang sama, kalo tengok cerita hindustan, kadang2 ada dia tulis nama pelakon tu dalam tulisan arab. sma gak konsepnya bagi aku time tu.. " OOOO ada tulisan arab la.. kena baca do baru boleh tenggok cerita ni. "boleh kata tetiap cerita yang ada tulisan jawi je aku wajib baca doa.. doa apa..hentam jelah.. kdg2 doa tido, doa masuk toilet pun jadi jugak.asal baca doa dah.. Bila dipikir balik, sapa yang bagi ajaran sesat tu kat aku hah.. cepat ngaku!!

Bila baca doa tu pulak, tangan mesti rapat2, x leh tadah tangan kanan-kiri terbuka cam cara orang laki tadah tangan time doa..nanti pahala tu jatuh kat lantai. yang lawaknya, boleh pulak main aku cedok pahala hang -hang cedok pahala aku.. ( bt macam cedok pasir dari tangan orang len).. adeh.. bodo la sangat time tu.. aku mmg ingat pahala tu jatuh macam fairy dust(kaler keemasan dan shinning) pastu mmg kepit tangan kuat2 r time doa dan kawal gila2 pnya x bagi sepupu aku cedok pahala aku tu.. hahahah

aku tak tu la orang len, tapi satu lagi kesesatan aku time jahiliah tu... slalu ja kalo jaga tempat duduk, x mau bagi orang len duduk, mesti jerit kuat2 " ALIFF LAM LAM HA.. SAPA DUDUK BERDOSA" dah tu buat2 macam tulis kat kerusi tu. pastu yang lawaknya orang len pun x duduk r.. KDG2 kalo brebut benda2 len pun guna taktik sama.. aku ingat tradisi tu dah x da. tapi bila aku balik umah mak sedara aku, anak2 sedara aku buat benda yang sama.. EHHHH .. sapa dalangnya benda neh sbnarnya?

misteri ini terus kekal sbg misteri......


aku sbnarnya x a benda nak dicakap sangat pun.. tapi sbb nak memujuk ati dari mentensenkan diri terlebih sbb x bleh bkk fesbuk.. Intenet yang jeles ngan aku neh.. (jahaaaaaaaaaaaattttttttttttttttttt punya intenet!!)nyampah aku..

esok 1st paper.. Hwaiting!!!
oh.. dan wish me luck 4 all paper!!!!

P/s: kat kedah skrg suma billboard kena tulis jawi, bayangkan kalo aku still lagi terasa macam nak kena baca doa sebaik saja nampak benda bertulisan jawi.. camna la agaknya...hahaha

0 is VIP: